Co to jest integracja sensoryczna - SI?

   

Integracja sensoryczna to termin, który od kilku lat robi furorę. Trudno w kilku słowach wyjaśnić jego znaczenie. Znacznie łatwiej pojąć, że dziecko, które ma problemy z integracją sensoryczną może mieć kłopoty w szkole i dorosłym życiu.

Pocieszające jest to, że terapia sensoryczna jest dla dziecka czystą przyjemnością. I do tego możemu znacznie pomóc.  

Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna – co to właściwie jest? Według informacji, podanej przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów SI (tak się skrótowo określa integrację sensoryczną), to proces, w wyniku którego mózg dokonuje segregacji bodźców. Te zaś otrzymuje ze wszystkich systemów zmysłowych. Następnie mózg je segreguje, rozpoznaje, interpretuje i łączy z wcześniejszymi doświadczeniami. 

Dzięki temu procesowi mózg tworzy odpowiednią do sytuacji reakcję (adaptacyjną). Jest ona adekwatna i efektywna w stosunku do wymogów otoczenia. 

Integracja sensoryczna zaczynasię już w okresie płodowym. Trwa zwykle do 7 roku życia, choć niektórzy terapeuci twierdzą, że nieco dłużej. SI można podzielić na cztery etapy. Jeśli u dziecka dane umiejętności nie zostaną rozwinięte, w kolejnych stadiach mogą nastąpić trudności w funkcjonowaniu. 

Ćwiczenia integracji sensorycznej są potrzebne po to, by wszystkie rozwijające się zmysły zaczęły ze sobą współpracować. Mówiąc bardzo kolokwialnie, dzięki nim dziecko będzie lepiej sobie radziło na co dzień, a w przyszłości nie spotka się (albo spotka się na mniejszą skalę) z problemami w szkole i dorosłym życiu. A braki w SI mogą prowadzić na przykład do kłopotów z czytaniem czy mówieniem. Im wcześniej zacznie się edukację sensoryczną, tym lepiej.    

Terapia sensoryczna dla dzieci

Zajęcia sensoryczne dla dzieci powinny być prowadzone wyłącznie przez dyplomowanego terapeutę. Aby była skuteczna, musi ją poprzedzić diagnoza.

Dobra wiadomość jest taka, że dzieci lubią zajęcia z terapii sensorycznej. Ma ona zwykle formę zabawy ruchowej. Czy jest skuteczna? Jak najbardziej! Dzięki niej następuje integracja bodźców zmysłowych i doświadczeń, które docierają do mózgu. Co ważne, SI nie zastąpi prawdziwej edukacji, jest jej uzupełnieniem. Dzięki niej dziecko może się jednak łatwiej uczyć.

Zajęcia z SI odbywają się w specjalnej sali. Jest ona wyposażona w pomoce do integracji sensorycznej. Pozwalają onestymulować systemy:

Terapeuta musi tak dobrać ćwiczenia, by nie były za łatwe i za trudne. Dziecko musi włożyć wysiłek w ich wykonanie, ale nie może kosztować jetozbyt wiele pracy. 

SI – integracja sensoryczna – kiedy się ją stosuje? 

 Przede wtedy, gdy dziecko ma problemy z uczeniem się. Można z niej korzystać w przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną czy ruchową, a także wobec dzieci z autyzmem. Co ciekawe, terapeuci zalecają zajęcia integracji sensorycznej na co dzień także dzieciom prawidłowo rozwijającym się.

Ćwiczenia sensoryczne – przykłady

W przypadku zaburzeń integracji sensorycznej terapia może też być prowadzona w warunkach domowych, zachęcamy do sprawdzenia oferty sprzętu do integracji sensorycznej. Jak? Poniżej kilka przykładów. 


Układ dotykowy: